Кои всъщност са медиите? Премината ли е границата между виртуална реалност и рационална фактология? Налагат ли цензура на съдържанието?
Ролята на медиите е да отразяват събитията на деня, информират и запознават обществеността с нагласите и различните личностни възгледи. Предполагаемо новинарските сайтове не заемат страна, при отразяването на важни за обществото акценти и проблеми.
В действителност наблюдаваме друго. Медиите залагат на провокативно за читателите съдържание, което привлича вниманието им (сензация, шок, бомба, ужас), за да насочат трафик към себе си, без да се замислят, че данните, с които заливат аудиторията, влияят на нейните позиции и променливи възгледи.
Така се ражда движението на глупостта, наивитета и агресията по подразбиране. Селективно съдържание с подходящ словесен и вербален инструментариум, с цел пропаганда и манипулация на „масата“. Малцина успяват да вникнат зад скритите послания, с които ежедневно ни зарибяват различните източници, оформяйки в обществото планктон и слузеста некротична тъкан.
Защо? За пари? – Естествено. Медията е като човешки ембрион. Заражда се, развива, расте и променя. Когато набъбне достатъчно, започва да се храни с активно внимание и демонстрира характер (позиция). В мига на раждащатата се звезда, рекламодателят, в ролята на настойник, залива с подаръци и емоция, докато не настъпи крахът на пубертета и не разбие на пухчо и прахчо всички илюзии за светло бъдеще, присъствие, влияние и коректност.
Медиите могат да накланят везните по теми и на места, които ни събират и разделят. Именно затова, не бива да бъде подценена ролята им в израстването на индивида. Човек е съвкупност от заобикалящия го външен и вродения (вътрешен) свят. Импулсите, които получава от околната среда под формата на информация, емоции и връзки, определят посоката на неговия нравствен, житейски и кариерен път.
Не всичко е това, което виждаме и не винаги чуваме това, което бихме искали да видим.
Андрей Лилов